Voeding, ik lig ermee in de clinch

Iets waar ik al een tijdje mee loop, maar nog geen kracht voor had (of heb) gevonden daadwerkelijk iets mee te doen. Een baby en peuter is een belachelijk liefdevolle combinatie, maar ook een belachelijk drukke. En ja, zie dan maar eens tijd te nemen voor een fatsoenlijk maal. Mijn oude lichaam heb ik in de verste verte nog niet terug, en dat hoeft ook niet volledig. Toch gaan deze slechte eetgewoontes verder dan een paar kilootjes meer. Lees je mee?

Alles wat buiten categorie ‘even snel een stuk ontbijtkoek naar binnen werken’ valt vond ik teveel werk voor mijzelf. Daarnaast had ik ook vaak weinig trek door de drukte, en hoe makkelijk is het dan wel niet weer een maaltijd over te slaan? Ik blokkeerde. Kreeg het gewoon niet weg. Toen wij onze draai gevonden hadden met twee meisjes, kreeg ik mijn eetlust wat terug. Gelukkig, want Puk begon het ook op te vallen dat ik geregeld niet mee at. Iets wat ik verschrikkelijk vond, en vanaf dat moment ben ik iedere maaltijd mee gaan eten. Niet veel, maar ik wilde geen beeld creëren dat niet eten normaal is. Dat is het natuurlijk ook niet.

De andere kant van het verhaal is dat ik pas rond 21.00 uur trek kreeg. Wat ga je dan doen…. Juist, snoepen. Toastjes, brie, chips, pizza, en kon niet gek genoeg. Mijn verbranding lag hoog waardoor ik alsnog alles verbrandde. Niets aan de hand, dacht ik. Nu Fien wat groter is verbrand ik minder. Het is nog net zo druk, maar het lijkt alsof mijn lichaam gewend is aan continue inspanning. Er zitten wat kilo’s bij, mijn boyfriendjeans heeft zich ontpopt tot een skinny, en alles zit net even een tandje te strak. Het terug ‘krijgen’ van mijn oude lichaam is voor nu een illusie, en dat hoeft ook helemaal niet. Een veel belangrijker aspect is dat ik simpelweg merk dat ik niet goed voor mijzelf zorg. Ik ben moe, vaak energieloos, darmen die niet lekker gaan op zoveel koolhydraten, en zoals jullie in mijn stories hebben kunnen zien veel last van pijn in mijn benen. Een soort gevoel van weeën, en dan heel licht over heel de dag. Of dit ligt aan een ongezonde levensstijl weet ik (nog) niet. Afgelopen week heb ik bloed laten prikken, en daar zal misschien wel het een en ander uitkomen. Afwachten maar.

Afgelopen weken was de knop al in beeld, maar ik had nog niet 100% wil deze om te zetten. Al moet ik zeggen dat ik ergens op 80% blijf hangen. De energie heb ik er gewoon niet voor, maar laat dat nu net hetgeen zijn waar ik het grotendeels voor doe. Het krijgen van meer energie. Vandaag ben ik ‘gestart’. Klinkt vrij officieel, is het niet. Het is donderdag. Vaak sta ik al met een been in het weekend, maar hey. Starten op de maandag is ook zo wat. Het voelt goed, ondanks dat ik het vanavond al moeilijk ga krijgen. Minder koolhydraten, meer eiwitten, minder koffie, meer water, witte thee, en géén latenight snacks meer. Een pizza’tje in het weekend moet kunnen, een goed glas wijn sla ik niet af, en twee ook niet. Wel is het een feit dat ik gezonder, bewuster en gevarieerder wil eten.

Mocht je nu denken. Leuk verhaal, maar geef mij nu maar een dotje inspiratie van gerechten die weinig tijd kosten. Komt ‘ie:

Ontbijt
– Smoothie – yoghurt, amandelmelk (ongezoet), framboos, chiazaad
– Smoothie – halve komkommer, voorgekookte rode biet, banaan, handje spinazie

Lunch
– Gekookt ei, twee eetlepels Hüttenkäse, 1/2 avocado, 2 volkoren crackers, peper en zout
– Pompoensoep (klik hier voor het recept, de allerlekkerste)
– Groentesoep (maak een bouillon, gooi er allerlei soorten groente in. Pruttelen, en klaar) + een plak roggebrood

Diner
– Pompoen (40 minuten in de oven garen op 200 graden), zoete aardappel, zelfgemaakte tzatziki (kwark, komkommer, knoflook, peper en zout) Waag je er alleen niet aan als je heel snel klaar wil zijn. This takes time, but it’s good food. Dit zal ik dan eerder relaxed in het weekend maken.
– Ratatouille: 2 pakken pomodoro, 1x courgette, 1x aubergine, champignons + quinoa

Hebben jullie leuke snelle (!) recepten, tips, tricks, of wil jij jouw verhaal delen? Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is, hoe jullie alle ballen hoog weten te houden, en in de tussentijd ook nog eens goed voor jezelf weet te zorgen.

Wil je meer lezen?
Zo kwam ik erachter zwanger te zijn
De privacy van kinderen
Praatje borstvoeding + mijn frustratie daarachter

Join the List

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

Latest from Instagram

Copyright © 2020 · Theme by 17th Avenue