Update na drie weken gezonder leven: wat doet dit nou?

Afvallen is één, maar je fit en sterk voelen is wat mij betreft een stap verder. Zeker na de zwangerschap kan dit moeilijk in te vullen zijn, want laten we eerlijk zijn: het inlassen van een stukje me-time is lastiger met een druk gezin. Als jullie mijn vorige blog over afvallen gelezen hebben weten jullie dat ik nu zo’n drie weken bezig ben met een gezondere levensstijl te hanteren. Misschien niet de ‘beste’, maar wel de stijl die bij mij past zodat ik het ook vol kan houden. Vandaag vertel ik jullie hoe het mij vergaat.. Met vallen en opstaan..

“Nooit meer ‘zondigen’? Zo werkt het bij mij niet. Ik ontzeg mijzelf niets.”

Wij houden van gezelligheid, eten, een wijntje. Dit blijven wij dan ook zeker doen, alleen niet meer iedere avond. Ontzeg ik mijzelf iets, dan wordt de hunker naar datgeen alleen maar meer. Daarom mag ik in principe alles van mijzelf eten en drinken, maar het gaat bij mij wel om keuzes maken. Even het halve ijsje van Fien opeten omdat ze niet meer hoeft of drie keer in de week uitgebreid ontbijten met croissants, brie, en room paté? Het is niet altijd nodig om naar de vette producten te grijpen. Iets wat ik wel wist, maar de praktijk bleek anders. Een fruitsalade, blauwe bessen, of een gebakken ei kan ik net zo van genieten. We eten een keer in de week dus nog gewoon vette pizza, en in het weekend ook een dienblad vol toastjes, kaasjes enz.

Wijn?
Eerlijk is eerlijk, ik had gedacht dat ik dit nog wel het meest van alles zou missen. Daar waar we doordeweeks wijn dronken, zitten we nu als Jut en Jul met een bak thee op de bank. De eerste week was even wennen, maar nu is het eigenlijk normaal om doordeweeks niet te wijnen. De wijn komt enkel in het weekend op tafel, en daarbuiten (op een uitzondering na) niet. De typische wijnmomenten waren best pittig in de eerste week; als Steef thuiskwam, tijdens het koken, en op het moment dat we konden relaxen ’s avonds. De kinderen op bed, de boel opgeruimd, je kent het misschien wel. Nu beheer ik een assortiment thee waar je eng van wordt. Al staat de wijnkast ook bommetje met mooie wijnen hoor.. Zal ik je vertellen dat we allebei veel fitter wakker worden? Natuurlijk, de vermoeidheid zit tot op het bot ;-), maar alcohol maakt de vermoeidheid alleen maar heftiger.

Waar let ik op met voeding?
In principe eet ik dus alles, maar de koolhydraten probeer ik wel te beperken. Ik zit vrij hoog in de eiwitten, en lager in de koolhydraten. Zo eet ik veel kwark, ei, kip, huttekase of salades. De dikke drapsaus skip ik dan wel, en kies liever voor een zelfgemaakt sausje. Denk dat aan citroensap met dille, of kwark met komkommer en knoflook. Heb ik dan écht trek in iets vets of volle bak suiker? Dan kies ik hier heel bewust voor in het weekend. Niet meer dan gesnaai, maar heel bewust de keuze “Hier heb ik trek in, en ook al eet ik nu heel de zak leeg. Dit compenseer ik wel weer met iets anders te laten”.

“Ik wil de kinderen meegeven dat gezond eten belangrijk is, en niet het afvallen. Eten doen we samen, en ik eet ook gewoon met de pot mee.”

Hoe staat het met de cijfertjes op de weegschaal?
Laat voorop staan dat ik dit niet perse doe om af te vallen. Het aantal kilo’s is volledig ondergeschikt aan hoe ik mij voel. Al moet ik wel zeggen dat ik niet blij werd dat ik iedere twee weken een broek moest afschrijven omdat deze te strak zat. Daar wordt niemand blij van toch? Ik betrapte mijzelf erop continue jurkjes te dragen omdat ik ook geen zin meer had ik die confrontatie. Inmiddels ben ik van 79,5 kilo naar 75 kilo gegaan, passen er weer wat broeken, voel ik mij fitter, en maak ik bewuste keuzes. We gaan het weer zien de komende weken..

 

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Zo kwam ik erachter zwanger te zijn

Afvallen na de zwangerschap: mission impossible?

Mijn ‘haargeheimen’ van nu

 

Join the List

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Latest from Instagram

Copyright © 2019 · Theme by 17th Avenue